Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców dzieci 6 – letnich. Temat: Wycieczka do krainy czarodziejskich słów.
Cele:
- wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie - kształtowanie postawy otwartości wobec ludzi o odmiennym charakterze, uwrażliwianie na potrzebę zgodnego życia - wdrażanie do używania słów kulturalno – grzecznościowych
Cele operacyjne:
- dziecko potrafi odróżnić dobro od zła - potrafi nazwać swoje uczucia - przyporządkowuje obraz mimiczny twarzy do informacji - dziecko użyje określeń do czynności wykonywanych rękami i nogami - dokona analizy po podanej informacji, zdecyduje, która mówi o właściwym używaniu słów kulturalno – grzecznościowych, a które nie
Metoda: słowno – oglądowa połączona z czynnym działaniem
Pomoce: karty z symbolami krain oraz koperty z zadaniami do wykonania, portrety twarzy i pasujące do ich kreślenia, obrazki przedstawiające czynności rąk i nóg, kolorowe figury, czyste kartki, ołówki, dyplomy.
Przebieg:
1. Nauczycielka wita się z dziećmi, dzieci witają się ze sobą mówiąc każdemu miłe słowo, podając sobie dłoń, kłaniając się. 2. Zabawa w dopasowywanie: - szukamy kogoś kto ma taki sam kolor oczu jak ja - kogoś, kogo imię rozpoczyna się od tej samej głoski - kogoś, kto przyszedł do przedszkola w spodniach lub spódniczce, itp. 3. Spotkanie na dywanie i rozmowa z dziećmi, podczas której dzieci spróbują kończyć zdania: - Miło mi, gdy... - Cieszę się, gdy... - Złoszczę się, kiedy... - Co zrobić, by uniknąć złośliwości? 4. Nauczycielka zaprasza dzieci na wycieczkę do Krainy Czarodziejskich Słów. N. tłumaczy dzieciom, że czarodziejskie słowa to kluczyki, które otwierają nam drogę do lepszego życia wśród ludzi. Aby tam dotrzeć, trzeba przejechać przez inne krainy i wykonać wszystkie zadania. Każda kraina ma inną nazwę, aby ją poznać należy odczytać narysowany na kartoniku symbol. 5. Do Krainy Śmiechu lecimy samolotem. Zadanie do wykonania: rozpoznaj emocje; nauczycielka czyta wyraz, dzieci dokładają do niego obrazki. 6. Do Krainy Hałasu jedziemy pociągiem. Dzieci przyglądają się czynnościom rąk i nóg, komentują i naśladują czynności i gesty. 7. Do Krainy Słodyczy jedziemy samochodem. Dzieci podzielone na małe grupki zbierają rozrzucone figury na dywanie wg przydzielonych kolorów, liczą je, a następnie wg przydzielonych kształtów i także je przeliczają. 8. Krokiem marszowym idziemy do następnej krainy – Krainy Rysunków. Mini quiz rysunkowy ,,Drzewko pełne dobrych słów’’. Nauczycielka informuje dzieci, że na kartce papieru za chwilę wyrośnie drzewko, dzieci rysują małe nasionko, następnie pień. N- lka: ,,Za chwilę usłyszycie informację, jeżeli zdecydujecie, że mówi ona o dobrym użyciu słów grzecznościowych narysujecie kreskę – gałązkę. Jeżeli informacja będzie mówiła o złym użyciu słów, kreski nie rysujcie, można ją rysować tylko po usłyszeniu prawdziwej informacji.’’ Dzieci liczą z ilu gałązek jest ich drzewko, podpisują pracę. Wspólne wyszukiwanie ,,dobrych’’ słów potrzebnych ludziom w codziennym życiu. 9. Wręczenie dzieciom dyplomów, w trakcie którego nauczycielka recytuje wiersz:
Na dalszą drogę życia, Weź trzy czarodziejskie słowa: Proszę, Przepraszam, Dziękuję I w sercu je zachowaj. Dzień dobry i Do widzenia, Niech obce Ci nie będzie, Te słowa które poznałeś, Używaj zawsze i wszędzie.
Agnieszka Łaszczuk |